Vi får rigtig mange spørgsmål om, hvordan det er med moms og registreringsafgift og vi har derfor lavet denne lille guide til dig SOM PRIVATPERSON, som overvejer at importere en bil fra udlandet fx Sverige, Tyskland og Norge.
Bilen har kørt: | Alder | Moms | Registreringsafgift | |
Unden 2.000 km | OG | Under 4 år | 25 % dansk moms | Beregnes ud fra købsprisen |
Unden 2.000 km | OG | Over 4 år | 25 % dansk moms | Beregnes ud fra nypris og handelspris |
2.000 => 6.000 km | OG | Underordnet | 25 % dansk moms | Beregnes ud fra nypris og handelspris |
Over 6.000 km | OG | Under 6 måneder | 25 % dansk moms | Beregnes ud fra nypris og handelspris |
Over 6.000 km | OG | Over 6 måneder | Inden dansk moms | Beregnes ud fra nypris og handelspris |
Vedr. Moms: Km/alder er ved overdragelsestidspunktet.
Vedr. registreringsafgift: Km/alder er ved betaling af afgiften.
REGISTRERINGSAFGIFT
Registreringsafgift under 2.000 km og under 4 år:
Hvis bilen har kørt under 2.000 km og er under 4 år på tidspunktet, hvor afgiften skal betales, så betegnes bilen afgiftsmæssigt som værende ny.
Når der skal betales registreringsafgift af en ny bil, så skal man tage KØBSPRISEN i Danske kroner ekskl. moms, lægge 25 % dansk moms til samt 9 % forhandleravance.
Forhandleravancen skal ikke betales, men bruges blot til at finde den afgiftspligtige værdi.
Lad os tage et regneeksempel:
Bilens købspris i Tyskland UDEN MOMS: 40.000 € = ca. 300.000 kr.
+ 25 % dansk moms (300.000 x 1,25) = 375.000 kr.
+ 9 % forhandleravance: (375.000 x 1,09) = 408.750 kr.
Hvis der er tale om en elbil, så vil der i dette regne eksempel ikke være nogen afgift på bilen (Efter 2023+2024 beregning).
Afgiften (på 0 kr.) skal stadig indberettet til SKAT – det kan vi hjælpe med ved, at du bestiller en vurdering ved at sætte kryds i nr. 2 her: https://nem-autoimport.dk/product/pris-paa-importere-biler-fra-tyskland/
Bilen vil således komme til at koster 375.000 kr. + hjemtagelsesomkostninger + 1.419 kr. for indberetning af 0 afgift + 1.180 kr. for nummerplader.
Dette kan vi sagtens hjælpe dig med – fra 2.995 kr. Se mere på ovenstående link. Det er helt op til dig, hvor meget hjælp du ønsker – fra ingenting til ALT.
Registreringsafgift over 2.000 km eller over 4 år:
Når bilen har kørt over 2.000 km eller er over 4 år, så betegnes bilen afgiftsmæssigt som værende brugt.
Når bilen er brugt, så skal der betales afgift efter:
– Nypris – Prisen i Danmark på datoen for bilens første indregistrering; inkl. ekstraudstyr, dansk moms og afgift.
– Handelspris – Beregnet handelspris i dag i Danmark hos forhandler; inkl. dansk moms og afgift.
– CO2
– Batteriforbrug – ved elbiler samt hybrid.
– Batteriets rækkevidde – ved elbiler samt hybrid.
Hvis bilen fra ovenstående regne eksempel i stedet havde været brugt og der fx
– Ny pris = 550.000 kr..
– Handelspris = 450.000 kr.
– CO2 = 0 g/km
– Batteriforbrug – ved elbiler samt hybrid = 200 Wh/km
– Batteriets rækkevidde – ved elbiler samt hybrid = 400 km.
Registreringsafgiften vil i dette tilfælde være på 28.243 kr. (Efter 2023 beregning) + risikotillæg og salær, samlet ca. 32.250 kr.
Derfor kan det i en del tilfælde svarer sig, at købe en bil, som beregnes som værende ny – da afgiften vil være mindre frem for en, som har kørt fx 6.000 km.
Vi anbefaler altid, at man får lavet en bindende vurdering inden man køber en bil – så man ved hvad bilen ender med at koste.
Det kan vi hjælpe med ved, at du bestiller en vurdering ved at sætte kryds i nr. 2 her: https://nem-autoimport.dk/product/pris-paa-importere-biler-fra-tyskland/
Moms
Ved import indenfor EU:
Hvis bilen har kørt under 6.000 km ELLER er under 6 måneder gammel på tidspunktet for overdragelsen af bilen – og bemærk: det er ELLER.
Dvs. dette gælder også for en bil, som:
– har kørt 10.000 km og er 4 måneder gammel
– har kørt 5.000 km. og er 2 år gammel.
Her SKAL der betales 25 % dansk moms.
Og dette er uanset om, der er allerede er betalt moms af bilen i udlandet!
Og NEJ, SKAT kan ikke hjælpe dig med at få momsen retur i fx Tyskland eller Sverige.
Privatpersoner i fx Tyskland kan også få momsen retur i Tyskland ved salg til Danmark.
Så hvis du overvejer at købe en bilen som har kørt under 6.000 km eller er under 6 måneder gammel, så sikre dig med sælger, at du ikke betaler moms af bilen i udlandet – eller at de vil tilbagebetale den, når bilen er blevet indregistreret i Danmark. Det er meget normalt, at man skal betale momsen/betale et depositum svarende til momsen og at man får denne retur efterfølgende.
Hvis bilen har kørt over 6.000 km OG er over 6 måneder gammel – så skal du som privatperson IKKE afregne dansk moms. Enten er bilen såkaldt momsdød (hvor der allerede er betalt moms af bilen) eller også betaler du momsen til sælger i forbindelse med købet.
Ved import udenfor EU:
Du skal betale 25 % moms af købspris.
Told
Ved import af bilen indenfor EU skal du ikke betale told.
Hvis du derimod importerer en bil fra fx Norge, så skal du som udgangspunkt betale 10 % i told ved import til Danmark.
DOG er der den undtagelse, at hvis bilen oprindeligt er fra EU – dvs. bilen er “født” i EU, eksporteret til Norge og nu bliver importeret retur til EU – så skal du IKKE betale told.
Hej Nem Autoimport
Kan i fortælle hvordan det foregår, hvis jeg som privatperson importerer en ny bil fra Tyskland.
Jeg ved at der skal betales moms i DK, men her skriver i, at jeg kan evt købe bilen hos Tysk forhandler uden moms? Jeg troede at man som privatperson altid skal betale moms i Tyskland, og så efterfølgende have den retur, når man dokumenterer, at der er betalt moms i DK?
Hvordan foregår det helt præsis?
Hej
Må jeg spørge jeg er i gang med at blive selvstændig vognmand og har planer og købe bilen fra Tyskland til flextrafik kørsel.
Bilen er Mercedes e300 de km:140000 og fra 12/2020 og brutto pris 33.990 € og netto pris er 228.530 €…
Her skal jeg jeg købe bilen brutto eller netto?
Og hvis jeg køber bilen uden tysk moms hvornår skal jeg betale dansk moms ?
Og får jeg dansk moms tilbage når jeg betaler dansk moms på bilen ?
Tak for svaret og hjælpe
Mvh
Jamal
Skal man betale moms af tysk fabrikeret bil importeret fra Monaco uanset den har kørt over 6.000 km og er ældre en 6 måneder?
Hvsd gælder ifht told på bilen?
Tak for en super god beskrivelse af hvornår en bil betragtes som ny eller brugt ifbm. Import og afgift.
Har I også et link til den formular hos Skat man vel skal bruge når man skal have refunderet den udenlandske moms?
Takker
Hej Søren.
Hvis du køber en bil, som har kørt under 6.000 km ELLER er under 6 måneder gammel på overdragelsestidspunktet og har betalt momsen i fx Tyskland – så skal du have momsen retur via den forhandler, som har solgt dig bilen…
IKKE via SKAT.
Mvh. Morten
Monaco er ikke med i EU, så der gælder andre regler.
Da det er uden for EU, så skal du som udgangspunkt betale både moms og told.
Told kan man slippe for, hvis bilen er produceret i EU.
Mvh. Morten
Hej Jamal.
Jeg kender ikke momsreglerne for vognmand – der skal du have fat i en revisor.
På en normal personbil skal der i Danmark ALTID betales moms – også selvom det er et firma, som ejer den.
Mvh. Morten
Hej Steen.
Det foregår normalt ved at du betaler et beløb svarende til den tyske moms til sælgeren. Når bilen er kommet til DK, så skal sælgeren have dokumentation for dette og så får du pengene tilbage fra sælgeren.
Hvad vil en Suzuki SJ 413 fra 1986 koste når den kommer fra Norge ?
Hvis jeg køber 2 år gammel autocamper km ca 20000 km fra tyskland
Er det vel bilens pris incl 19 procent moms ved forhandler i tyskland
Et toldsyn i danmark
Samt reg afgift dom skat fastsætter ikke eller impirt firma
Hej Jens Peter.
Det er en veteranbil, som kun Motorstyrelsen kan fastsætte.
Mvh. Morten
Hej Per.
Ja, det lyder rigtigt.
Det er dog kun Motorstyrelsen, som kan fastsætte en brugt autocamper.
Mvh. Morten